1. Lange-termijnvisie: deze opdrachtgevers begrijpen de lange termijn impact van de opdracht en zijn bereid te investeren in duurzame oplossingen.
  2. Duidelijke ambitie en doelstellingen: Een ideale opdrachtgever heeft goed gedefinieerde doelstellingen en hoge verwachtingen voor de opdracht. Ze weten exact wat ze willen bereiken.
  3.   Stakeholder-management: een goede opdrachtgever heeft de vaardigheid om verschillende stakeholders binnen de organisatie effectief te beheren en te betrekken bij de opdracht.
  4. Open communicatie: deze opdrachtgever is bereid om open en transparant te communiceren met de interim-manager. Dit omvat het delen van relevante informatie en het aanhoren van feedback maar ook een professionele introductie.
  5. Betrokkenheid: Een ideale opdrachtgever is actief betrokken bij de opdracht en toont interesse in de voortgang en is beschikbaar om momenten die er toe doen.
  6. Besluitvaardigheid: een professionele opdrachtgever in staat om beslissingen te nemen en knopen door te hakken wanneer dat nodig is. Dit voorkomt vertragingen en houdt de opdracht op schema.
  7. Respect voor expertise: Een goede opdrachtgever erkent, respecteert en benut en de expertise van de interim-manager. Hij/zij is bereid om advies en aanbevelingen van de interim-manager te volgen of minimaal serieus te overwegen.
  8. Flexibiliteit: Een ideale opdrachtgever begrijpt dat omstandigheden kunnen veranderen tijdens een opdracht. Ze zijn bereid om flexibel te zijn en aanpassingen te maken indien nodig.
  9. Beschikbaarheid van middelen: Ze zorgen ervoor dat de benodigde middelen, zoals budgetten, informatie, werkplek en personeel, beschikbaar zijn voor de interim-manager om zijn werk effectief uit te voeren.
  10. Samenwerkingsgericht: Een ideale opdrachtgever is bereid om samen te werken en te communiceren als onderdeel van een team, en ziet de interim-manager als een partner in het bereiken van gemeenschappelijke doelen.
  11. Realistische verwachtingen: een geode opdrachtgever heeft realistische verwachtingen over wat er binnen de gestelde tijdlijnen en budgetten kan worden bereikt.
  12. Het succes van een interim-managementopdracht wordt mede beïnvloed door de mate waarin de opdrachtgever deze kwaliteiten en eigenschappen bezit. Een goede match tussen de interim-manager en de opdrachtgever is essentieel voor het behalen van optimale resultaten.